me.....!!!!

me.....!!!!
zUrA aFFiizA

Monday, 23 May 2011

1st day berkerja.....

haha....assalamualaikum.....

 lame x lame la aku xnengok lappy nii....sehari jugak la...salunya setiap jam msti ader depan lappy nii...haha..
1st day berkerja memang sangat2 penat dan kelam  kabut....dan agak payah....bagi aku yang baru nak mula memasuki alam perkerjaan ni laa....walaupun kerja sementara....atlist aku dapat rasa macam mana bekerja....betul tak....hahaha.....

kerja nya takdelah susah mana....bagi aku yang baru blaja nak hidup berdikari nii...memang agak payah jugak laa....
first aqu sampai tadii....aq blaja sumenyerr.....alhamdulillah lah dapat....cuma 2 pekara je lagi yang aku fail....yang lain ok dah....tekan mesin duit....gan masak waffle....susah giler2 aq nak ingat...tapi takpe....baru jee  sehari aq bekerja....lame2 nati alhamdulillah la kan....

banyak sangat2 dugaan arini....
macam2 ragam pelanggan aku dapat...
yang gatal...
yang sengal...
yang baik..
yang peramah...
yang bengis..[menakotkan]
yang...macam2 lagi laa...
hahaha...

aqu baru jerr blaja berdikari....1st time aqu cuba mencari duit sendiri....payah rupanya,,,igatkan mudah jee...aq tengok  orang buat senang jee...rupanya...buat yang pertama kali buat...memang...susah laa....jangan laa kita anggap sume benda tu mudah di lakukan...payah snanyerr....usaha kesabaran...dan tawakal sangat2 diperlukan....

k lah sampai sini jela aq cter...bsok kne amik OT....
penatlah....na tdo dlu...tatta...
wassalam....^_^

Wednesday, 18 May 2011

hAnG 0utt wWiiFF my FwEEnnZZ....

assalamualaikum semua........

      urmmm....harii nii aku kembali ke sekolah....wah...hampir 2 tahun aku meninggalkan sekolah....rindu gilerr....wahh...setiap sudut di sekolah...merupakan kenagan terindah aku....^_^

tadii jupa cikgu-cikgu yang pernah mencurahkan ilmu padaku...so swett...hehe.....cikgu pun menyambut kedatangan kamii dengan wajah yang menggembirakan....haha....ermmm.....sekolah tu banyak kenagan....walaupun seorang yang suka mendiamkan diri....tapii dalam kluz tidak....hahah....budak2 kluz BB bech 08/09...tau aq camne...hihihi,,,,diam2  ubi berisi...hehe...miss giler waktu kat teknik dulu....

yup...satu kenangan yang takkan aku lupakan...eh silap...yang harus aku lupakan....aku harus terima kenyataan....yang aku harus melupakan sedikit kenangan yang pernah tercalit alam diriku....ermmm,....mmg sangat2 sukar....pabila terpandang kelaz tu...aq xkan pernah lupakan peristiwa itu....tapii....tapiisekarang semuanya telah berubah....aq harus menjadikan kenangan itu sebagaii mimpi indah yang pernah singgah dalam hidupku...hahaha.....kalu ikutkan hatii mmg sukar...tapii...takboleylah keras sangat hati nii.....

terima semuanya seadanya.....insyaallah.....
ermm...kenangan lama bialah ianya terpadam sikit demi sedikit.....

pape pon...na ucap thanxx laa kat membe aq nii mijan gan shamim....
sanggup jauh2 jemput aq gan wanii....hehe...
pastu siap blanjerr makan gan tengok wayang lagii....haha...thanxx...

tadii p JJ kat semban dua...gi makan kfc...pastu g tgok cter momok...
aq punyerr kecut na msok tegok cter antoo....tajuk jerr myeramkan.....
hahah...rupa-rupanya...xseram pon...buad gimixx jerr lebih.....hehe
tapii besla...orang blanjerr kan...kalu na pkai duit sendiri...tengok citer camtu....oh now...
na masok pon ketaq dah kaki nii....keluar tegelak-gelak...bukan takot...
agak mengarut jugakla cter tu....hehe....

aku tak banyak becakap arini...sebab sakit tekak....suara sengau...sebab selesema....pastu sakit pale rasa na demam....sorii yee...hehe...pape pon...bukan senang na kua gini kan...thnxx.....=))))

nati buad reunion bolehlah yee...kita tengok cter antoo lagii...aku xtakut dah....
citer antoo melayu xseram...klaka....kalu j00n tuu...pikir 10x nak tegok balik....hehe

yup....sampaii sini jerr kot...demam la pulak ariinii......hmm...talaratla na tulis panjang2....

wassalam.....

Wednesday, 11 May 2011

mAsAkAn HaRii iiNii..dRii nGeRii sEmBiiLaN...

nii...blog baru saya....hee>>>
yang lama saya lupa laa kata laluan.....hehe

erm pape pon....tetap sama saje.....

today....kengkawan sume dah sibok bekerja....aku tetap macam tu jee....
na kate bosan....memang sgt2 bosan....haha...atcually....aku xtau na carii keje ape...hmm...maklumlah...
asik dduk bawah ketiak mak kan...hmmm...nii...masanya tuk aku...berubah..menjadi seorang yang boleh
diharap...insyaallah....hehehe.....

tapikan....kat umah aku tak duduk saja tau....aku ade laa buat sikit research pasal makanan orang minangkabau...senang citer..orang negeri sembilan.....aku bukan ape...suka laa kalu bab memasak nii....hehe....tapii kalu makan tuu memang aku agak memilih jugaklah....cerewet....hihihi

harii nii aku na kongsi satu masakan orang negeri sembilan...yang sememangnya agak pofular jugak arh....
bagii korang yang suka makan durian @ tempoyak tuu,,,bole ar buat kat umakan....hehe...okeh...aku pendekkan celotehanku yang mengarut nii laa...

maii kita blajar masakan negeri sembilan....let'ss j0m..^_^

PUCUK UBI MASAK TEMPOYAK....


  • 5 ikat pucuk ubi..[direbus..dan dipotong2]
  • udang basah yang dah d bersihkan..[ikut suka laa byk mana na guna]
  • 2 liter pati santan..[seelok-eloknya gunalah santan y fresh...]
  • 2-3 sudu besar tempoyak[kalu na buh byk lagii pon bole..]
  • daun kunyit ..[dihiris halus]
  • garam & m.s.g..[seelok-eloknya..hindari dr menggunakan m.s.g]
  • cili api & kunyit hdup[ditumbuk sehinnga lumat]
  • bawang besar..[dihiris kasar]
  • serai..[tumbuk bahagian bawahnya]


CARA-CARANYA:


  • didihkan santan bersama cili dan kunyit hidup yang telah ditumbuk lumat...kedalam periuk
  • kemudian masukkan tempoyak, serai , bawang besar , daun kunyit , pucuk ubi , daun kunyit , dan garam..serta udang..
  • jerang di atas api yang sederhana..kacau sehingga mendidih dan pekat....
  • ianya tersedia untuk di hidangkan....


tengok...senangkan....cepat dan mudah....hermmm...
nt aku kongsi masakan lain ae....heheehe.....selagii aku fre laa....kalu dah carii keje nt...
xde laa fre lagii....heheehe...papepun tu takkan melemahkan semangatku untuk terus meminati dunia masakan...cewahhh...ayat aku...hehe

ok...wassalam....take care...^_^