me.....!!!!

me.....!!!!
zUrA aFFiizA

Wednesday 11 May 2011

mAsAkAn HaRii iiNii..dRii nGeRii sEmBiiLaN...

nii...blog baru saya....hee>>>
yang lama saya lupa laa kata laluan.....hehe

erm pape pon....tetap sama saje.....

today....kengkawan sume dah sibok bekerja....aku tetap macam tu jee....
na kate bosan....memang sgt2 bosan....haha...atcually....aku xtau na carii keje ape...hmm...maklumlah...
asik dduk bawah ketiak mak kan...hmmm...nii...masanya tuk aku...berubah..menjadi seorang yang boleh
diharap...insyaallah....hehehe.....

tapikan....kat umah aku tak duduk saja tau....aku ade laa buat sikit research pasal makanan orang minangkabau...senang citer..orang negeri sembilan.....aku bukan ape...suka laa kalu bab memasak nii....hehe....tapii kalu makan tuu memang aku agak memilih jugaklah....cerewet....hihihi

harii nii aku na kongsi satu masakan orang negeri sembilan...yang sememangnya agak pofular jugak arh....
bagii korang yang suka makan durian @ tempoyak tuu,,,bole ar buat kat umakan....hehe...okeh...aku pendekkan celotehanku yang mengarut nii laa...

maii kita blajar masakan negeri sembilan....let'ss j0m..^_^

PUCUK UBI MASAK TEMPOYAK....


  • 5 ikat pucuk ubi..[direbus..dan dipotong2]
  • udang basah yang dah d bersihkan..[ikut suka laa byk mana na guna]
  • 2 liter pati santan..[seelok-eloknya gunalah santan y fresh...]
  • 2-3 sudu besar tempoyak[kalu na buh byk lagii pon bole..]
  • daun kunyit ..[dihiris halus]
  • garam & m.s.g..[seelok-eloknya..hindari dr menggunakan m.s.g]
  • cili api & kunyit hdup[ditumbuk sehinnga lumat]
  • bawang besar..[dihiris kasar]
  • serai..[tumbuk bahagian bawahnya]


CARA-CARANYA:


  • didihkan santan bersama cili dan kunyit hidup yang telah ditumbuk lumat...kedalam periuk
  • kemudian masukkan tempoyak, serai , bawang besar , daun kunyit , pucuk ubi , daun kunyit , dan garam..serta udang..
  • jerang di atas api yang sederhana..kacau sehingga mendidih dan pekat....
  • ianya tersedia untuk di hidangkan....


tengok...senangkan....cepat dan mudah....hermmm...
nt aku kongsi masakan lain ae....heheehe.....selagii aku fre laa....kalu dah carii keje nt...
xde laa fre lagii....heheehe...papepun tu takkan melemahkan semangatku untuk terus meminati dunia masakan...cewahhh...ayat aku...hehe

ok...wassalam....take care...^_^

No comments:

Post a Comment